Urząd Stanu Cywilnego w Czerwinie prowadzi sprawy związane z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów, a także wydaje odpisy aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia. Siedziba urzędu znajduje się w pokoju nr 7 Urzędu Gminy w Czerwinie.
Godziny urzędowania:
poniedziałek – piątek: 07:30 – 15:30
Dane kontaktowe:
Telefon: +48 29 761 45 93 wew. 51
e-mail: usc@czerwin.pl
ODPISY AKTÓW STANU CYWILNEGO
Odpisy aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) sporządzonych i zarejestrowanych w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego wydawane są niezwłocznie po złożeniu wniosku, najczęściej podczas jednej wizyty w urzędzie.
W przypadku, gdy dany akt nie znajduje się jeszcze w centralnym rejestrze (dotyczy to w szczególności starszych aktów przechowywanych w wersji papierowej w innym USC), urząd podejmuje działania zmierzające do jego pozyskania i przeniesienia do rejestru elektronicznego. W takim przypadku termin wydania odpisu może wynosić do 7 dni roboczych od daty złożenia wniosku.
Informujemy o możliwości skorzystania z usługi wnioskowania online o odpis aktu stanu cywilnego, odpis ten może zostać wydany na wniosek w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem skrzynki podawczej na platformie e-PUAP (za wyjątkiem wniosków o wydanie skróconych odpisów wielojęzycznych aktów stanu cywilnego, ponieważ przepisy nie przewidują ich wydania w formie dokumentu elektronicznego)
Złożenie wniosku: Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)
Tak uzyskany odpis będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający jego autentyczność.
Opłata skarbowa:
22,00 zł – za wydanie odpisu skróconego
22,00 zł – za wydanie odpisu skróconego wielojęzycznego
33,00 zł – za wydanie odpisu zupełnego
17,00 zł – w przypadku złożenia pełnomocnictwa (nie dotyczy pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej
Odpis aktu stanu cywilnego może uzyskać:
Osoba, której akt dotyczy, małżonek, wstępni i zstępni, rodzice, dzieci, dziadkowie, wnuki osoby, której akt dotyczy, rodzeństwo, brat, siostra osoby, której akt dotyczy, przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny, sąd lub prokurator, inne osoby – po wykazaniu interesu prawnego.
SPORZĄDZENIE AKTU ZGONU
Akt zgonu osoby, która zmarła na terenie gminy Czerwin należy sporządzić w siedzibie Urzędu Stanu Cywilnego w Czerwinie.
Do sporządzenia aktu zgonu niezbędne są:
- karta zgonu wydana przez lekarza
- dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku zgonu cudzoziemca)
- dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon – do wglądu.
Zgon osoby należy zgłosić w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od zgonu.
Sporządzenie aktu zgonu jest zwolnione z opłaty skarbowej. Pierwszy odpis aktu zgonu jest bezpłatny. Opłata za kolejne wynosi: 22 zł za odpis skrócony, 33 zł za odpis zupełny.
ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO
Aby złożyć dokumenty wymagane do zawarcia związku małżeńskiego należy zgłosić się osobiście do USC (oboje narzeczeni), najwcześniej 6 miesięcy, a najpóźniej 1 miesiąc przed planowanym ślubem.
Wymagane dokumenty:
- dokument tożsamości (tj. dowód osobisty, paszport)
- zapewnienie (jest to dokument sporządzany w urzędzie, w którym każda z osób zamierzających zawrzeć małżeństwo przedstawia informacje o sobie oraz składa pisemne oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody uniemożliwiające zawarcie małżeństwa określone w art. 10 – 15 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy).
- zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia złożenia zapewnień jeżeli wymagają tego przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Opłata skarbowa:
84,00 zł za sporządzenie aktu małżeństwa
39,00 zł za zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia złożenia zapewnień
Opłaty możesz dokonać:
- w kasie urzędu,
- przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Czerwinie: 23 8923 1034 0305 4800 2003 0001.
ZGŁOSZENIE URODZENIA DZIECKA
Zgłoszenia można dokonać osobiście w urzędzie lub przez e-PUAP.
Link do wniosku zgłoszenia urodzenia dziecka: Zgłoś urodzenie dziecka – Gov.pl – Portal Gov.pl
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od dnia urodzenia. Po tym terminie kierownik USC sporządzi akt i wybierze imię dla dziecka.
Do uznania ojcostwa dziecka pozamałżeńskiego wymagana jest obecność obojga rodziców oraz tłumacza w przypadku, gdy przynajmniej jedno z rodziców jest cudzoziemcem nieznającym języka polskiego.
W przypadku cudzoziemców należy przedstawić zagraniczny odpis aktu stanu cywilnego potwierdzający stan cywilny matki dziecka z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
Sporządzenie aktu urodzenia jest zwolnione z opłaty skarbowej. Pierwszy odpis aktu urodzenia jest bezpłatny. Opłata za kolejne wynosi: 22 zł za odpis skrócony, 33 zł za odpis zupełny.